źródło: allegro
piątek, 7 listopada 2014
środa, 22 października 2014
piątek, 27 czerwca 2014
Kirkut po wojnie (II)
ze zbiorów MCK w Ostrowcu Św.
wtorek, 17 czerwca 2014
"Wojna, wojna, wojenka" Stanisław Kosicki
"Wojna, wojna,
wojenka"
Stanisław Kosicki
"Bohun", "Czarny"
Warszawa-Kraków 2014
str. 85-87
Już od 1940 roku Niemcy
jęli gromadzić ludność żydowską w wyznaczonych miejscach. W
Ostrowcu Świętokrzyskim takim miejscem stał się rynek i najbliżej
wokół położone ulice. Początkowo Żydzi sami przenosili się do
wyznaczonych miejsc. Ale trwało to krótko. Równocześnie z
budynków mających wejść w skład getta wysiedlano dotychczasowych
mieszkańców. Z czasem zaczęto zwozić liczne grupy Żydów z
okolicznych wsi i miejscowości. W końcowej fazie tej akcji,
wydzieloną część miasta otoczono kordonem policyjnych
posterunków, a także w newralgicznych miejscach ustawiono płoty i
zapory utrudniające przejścia. Ograniczono prawie całkowicie ruch
ludności i wprowadzono przepustki. Na obrzeżach getta ustawiono
dobrze widoczne tablice ostrzegawcza zakazujące, pod karą śmierci,
przekroczenie tych granic. Ustawicznie też dowożono nowe gromady
Żydów z dalszych miejscowości. Wkrótce zagęszczenie w tym
wycinku miasta stało się niewyobrażalne. Przez kilka tygodni
miałem przepustkę do getta. Wykonywaliśmy tam prace pomiarowe pod
kierunkiem technika – pana Eugeniusza Broniewskiego. Gdy dopisywała
pogoda to na chodnikach koczowały istne mrowia ludzi, że przejść
nie było można. Prawie wszyscy Żydzi nosili długie, czarne
chałaty, a na głowach okrągłe mycki z maleńkimi daszkami.
Pomiędzy sobą rozmawiali po żydowsku, a było w tym wiele krzyku i
rejwachu.
Ten nieludzki stan trwał
do wiosny 1942 roku. Aż w mieście pojawiły się oddziały
Szaulisów (przyp. 14 – Związek Strzelców Litewskich, który
powstał w 1919 roku. W czasie II wojny światowej z jego szeregów
utworzono litewską kolaborancką formację policyjną Ypatinasis
burys, odpowiedzialną za masowe zbrodnie na ludności żydowskiej i
polskiej na Wileńszczyźnie. Dozorowali oni także getta w
Generalnym Gubernatorstwie – przyp. red.). Tak nazywano Litwinów,
będących na niemieckiej służbie, o fanatycznej wprost nienawiści
do Żydów, o czym już wcześniej wiedzieliśmy. Opisy ich
okrucieństw przerażały. Niemcy wyręczali się nimi, wiedząc, że
nikt od nich nie wykona lepiej tej roboty. Którejś nocy otoczono
getto. Od świtu przystąpiono do wysiedlenia. Opróżniano dom po
domu. Ludność wyprowadzano poza miasto. Na wcześniej przygotowany
goły teren. W szczere pole ogrodzone drutem kolczastym ze wszystkich
stron. Bez choćby jednego baraku, czy kawałka zadaszenia. Akcja
wysiedlania nie skończyła się w jednym dniu. Wciąż z getta
dolatywały pojedyncze strzały. Szaulisi uzbrojeni byli wyłącznie
w karabiny. Wieść niosła, że w końcu na tym ogrodzonym polu
zgromadzono jedenaście tysięcy ludzi. Trzymano ich tam przez
tydzień. Bez posiłków i wody.
Żydzi wiedzieli
wcześniej, że będą wysiedlani, toteż wielu miało przygotowane
kryjówki. Sporo było takich, którzy nie chcieli poddać się
wysiedleniu i zamierzali przetrwać na miejscu. Już po usunięciu
Żydów Niemcy i Szaulisi penetrowali opuszczone getto. Odnajdowano
ukrywających się, szczególnie tych mniej ostrożnych. Zabijano ich
na miejscu.
Teren, na którym
skupiono ludność żydowską po wypędzeniu z getta, położony był
akurat z przeciwnej strony miasta, aniżeli dworzec i rampy
załadowcze. I nadszedł dzień, gdy od rana zaczęto przeganiać
Żydów na rampę kolumnami po kilkaset osób przez całe miasto,
głównymi ulicami. Musieli iść w szyku trójkowym, po wojskowemu.
Zwykle przody tych kolumn utrzymywały, jako tako, ten narzucony
szyk, lecz w ogonie wlokły się luźne grupki, głównie starsi,
chorzy, zniedołężniali, wycieńczeni głodem, wprost słabi. Jedni
pomagali drugim. Coraz to ktoś upadł, pomagano mu stanąć na
nogach i wlec się dalej. Nierzadko osuwał się samotny, któremu
nikt nie towarzyszył. Starał się podnieść. Rzadko skutecznie.
Pędzone kolumny otaczali Szaulisi z karabinami w rękach. Kto
odstawał od kolumny żegnał się z życiem. Strzał skracał mękę,
dawał wyzwolenie. Huk strzału, a licznie strzelano, podrywał
innych, wykrzesywał z nich resztki sił. Rwali do przodu,
podbiegali, krzyk i lament niósł się daleko. Za chwilę znów
przystawali, tracąc siły i nadzieję. Widziałem padających na
kolana. Nieruchomieli w tej pozycji w oczekiwaniu na zbawienną kulę.
Wokół kolumny biegali podochoceni alkoholem Szaulisi, bili pejczami
i z lubością mierzyli do maruderów. Chodnikami szli nieliczni
esesmani, szupowcy, gestapowcy w uniformach i po cywilnemu.
Zatrzymywali się zapalali papierosy, wymieniali uwagi. Lecz do
pędzenia i zabijania się nie wtrącali.
Za kolumną pozostawały
na jezdni ciemne plamy trupów, kałuże krwi i dziesiątki waliz,
kufrów, paczek, zawiniątek, tobołów, wypełnionych worków.
Wzdłuż domów przemykali nieliczni przechodnie, niemi i bezsilni
świadkowie tego marszu na spotkanie śmierci, wprost mordu. Nie
brakowało gapiów. Ja też do nich należałem. Gdy nas zawiadomiono
co się dzieje, natychmiast wybiegliśmy z biura. Staliśmy przy rogu
ulicy Kilińskiego. Kolumny ciągnęły Aleją Trzeciego Maja, w
stronę mostu na Kamiennej i dalej wzdłuż torów, do podstawionych
tam wagonów. Pędzeni Żydzi śpiewali pieśni, można domyślać
się, że nabożne. Zagłuszały je lament, jęki, wrzaski oprawców.
Cichło w chwilach strzałów, lecz już po chwili znowu intonowano
gremialny śpiew. Widziałem też, jak po przejściu takiej kolumny,
ludzie wbiegali na jezdnię i w pośpiechu podejmowali porzucone
dobro. Pewnie, aby przechować?... Eskortujący, ani gestapowcy nie
zwracali na to uwagi.
Tego dnia pędzono ludzi
aż do zmroku. I wiem jedno: widoku tego nie pozbędę się do końca
mych dni. Zadomowił się w świadomości i wielokrotnie powraca, jak
dopiero co przeżyty koszmar.
„Giermek”
zorganizował dla nas kurs podoficerski. Część zajęć
teoretycznych odbywała się w naszym mieszkaniu. Wtedy już nie
mieszkaliśmy przy ulicy Wierzbowej. W parę miesięcy po likwidacji
getta i po wywiezieniu dobytku pozostałego po Żydach, okupant
zezwalał ludności polskiej osiedlać się w tej części miasta.
Najpierw powrócili do swoich mieszkań ci, których stamtąd
wysiedlono przy tworzeniu getta. Skorzystaliśmy z tej możliwości i
zamieszkaliśmy w Rynku, pod numerem 27, na drugim piętrze. Tu
odbywały się nasze zebrania, a także zajęcia szkoleniowe.
str. 95
30 września 1942 roku
Hitlerowcy [sic!] polecili Żydom, także aresztantom, wybudowanie
szubienicy. Jako miejsce egzekucji wybrano rynek miasta. W
południowej części rynku, równolegle do zabudowy i w odległości
około 20 metrów od niej, postawiono długą na kilkadziesiąt
metrów szubienicę.
Rynek zamknięto. W
wylotach ulic postawiono posterunki z bronią maszynową. Przez
ręczne megafony nakazano pozamykać okna i okiennice, a także
sklepy i pospuszczać żaluzje. Przypadkowych przechodniów
zgromadzono w jednym miejscu. Potem wjechały samochody z
gestapowcami i oficerami służb policyjnych. Przedstawiciele policji
granatowej, a także żydowskiej byli obecni.
Po tych przygotowaniach
przyprowadzono 29 aresztowanych i ustawiono w grupie, w pewnej
odległości od szubienicy. Przed szubienicą stanęło pięciu
gestapowców, wśród nich Erwin Raczyński, który nielicznym,
zgromadzonym na rynku mieszkańcom, odczytał po polsku, że 29
zakładników zostanie powieszonych, jako odwet za zniszczenie mostu
na rzece Kamiennej.
Wieszali wyznaczeni
Żydzi. Ponoć w zamian obiecano darować im życie. Twarze mieli
ukryte w czarnych maskach. Pierwszych trzech wieszano bez stołka.
Ofiary bardzo męczyły się. Pętle zakładano stojącym na ziemi,
następnie próbowano człowieka z pętlą na szyi podciągnąć za
powróz ku górze, co nie udawał się. Wiązano więc dodatkowy
sznur na nogi skazańców i podciągano tak, by nie dotykały bruku.
Zaś dwóch oprawców wieszało się na skazańcu i szarpało go w
dół. Dopiero na polecenie któregoś z gestapowców przyniesiono
stołek i dalszy przebieg egzekucji odbywał się zgodnie z „zasadami
wieszania”. Kolejność likwidacji zakładników była zgodna z
porządkiem alfabetycznym.
str. 97-98
Schupowiec Johann Holzer
był rzadką gnidą. Nawet jak na niemieckiego policjanta. Strzelić
do kogoś, choćby całkiem niewinnego, uśmiercić, to dla niego
szara codzienność. Od rana pił. Nigdy nie było wiadomo, co
uczyni. Sam widziałem z okna zarządu miasta, jak zastrzelił
kobietę, matkę kilkorga małych dzieci. Zdarzyło się to niedługo
po likwidacji getta. Niemcy poszukiwali jeszcze ukrywających się
Żydów, a teren był niezamieszkały. Opuszczone domy stały otworem
i wiele dobra się w nich znajdowało. Nikt tego nie pilnował, lecz
wszyscy wiedzieli, że złapanie na szabrowaniu może skończyć się
tylko kulą. Nie powstrzymywało to ludzi od myszkowania i wynoszenia
stamtąd różności. Niemcy zaś bezkarnie wywozili co bogatsze
wyposażenia, a pozostałe rzeczy, jak meble, pościel, a nawet
naczynia kuchenne gromadzili w wyznaczonych punktach, przewozili na
rampę kolejową.
Z okna biura widziałem,
jak od podwórek przejściowych, w stronę opuszczonych oficyn,
poszła jakaś kobieta. Gdy za moment pojawił się tam Holzer, nie
mieliśmy wątpliwości, co nastąpi. Nie było jak uprzedzić
kobiety o grożącym jej niebezpieczeństwie, ani też odciągnąć
tego bandyty.
Wpierw ukazała się
kobieta. Wyszła, niosąc pod pachą wielką poduchę, może piernat,
z sieni, na wprost niej wyłonił się Holzer. Kobieta stanęła.
Podszedł. Przez chwilę stali naprzeciw siebie, w odstępie najwyżej
trzech kroków. On coś mówił, kobieta coś wyjaśniała. My nie
słyszeliśmy, ale z gestów tak to wyglądało. Kobieta położyła
poduchę obok siebie. Złożyła dłonie, jak do modlitwy i mówiła,
mówiła. Widzieliśmy poruszające się wargi. Ręką poprawiła
włosy, opadające jej na czoło. Schupowiec sięgnął do kabury i
wyjął Lugera. Zarepetował. Kobieta uklękła, a ramiona wyciągnęła
w stronę Niemca. Rozcapierzała palce, jakby chciała zasłonić
się. Czy już wiedziała, że za chwilę zginie? Łudziła się? Na
pewno znała Holzera i wiedziała, że to bezwzględny bandyta. Czy
teraz ma tracić życie za poduszkę, którą wzięła dla dzieci?
Tam walała się w pustym mieszkaniu. Holzer uniósł dłoń z
pistoletem. Padł strzał. Kobieta upadła na bok, na poduszkę.
Wyglądała teraz, jakby spała, tylko biała powłoczka poduszki
ciemniała u jej głowy. Niemiec nie ruszając się o krok, schował
powoli pistolet do kabury. Zdjął rękawiczki, wyjął papierośnicę.
Widzieliśmy jak otoczył go kłąb błękitnego dymu. Wpatrywał się
w leżącą kobietę.
str. 102
Kiedyś do Zarządu
Miasta przyprowadzono grupkę Żydów. Polecono im znieść z
pierwszego piętra i załadować na podstawioną na ulicy platformę,
wielką, ciężką szafę pancerną. Wszyscy Żydzi byli dorośli i w
sile wieku. Na sobie mieli długie czarne chałaty, na głowach
mycki. Niektórzy z długimi brodami i pejsami. Kilkakrotnie
podejmowali próby dźwignięcia szafy, lecz bezskutecznie. Ani
drgnęła. Jakby przywarła do podłogi. Nachylali się, napierali,
stękali i „uś” i „och”, ale szafa nie uniosła się nawet
na centymetr. Staliśmy w kilkoro z boku patrząc ciekawie. Nawet
ktoś zaproponował, by pomóc, lecz Żydzi szczelnie otaczali szafę
i dla innych miejsca brakowało. Granatowy policjant, który ich
eskortował ponaglał okrzykami. Ale oni stali w kupie i tylko coś
do siebie mamrotali. Raptem do budynku weszło dwóch gestapowców.
Powoli wchodzili po schodach. Zatrzymał ich widok gromadki Żydów,
skupionych przy tym nieszczęsnym ciężarze. Zapytali policjanta, a
ten krótko odpowiedział. Gestapowiec coś mruknął, a policjant
okrzykami ponaglał do wykonania zadania. Czy było ponad siły? Może
za mało ludzi przyprowadzono? A może należało dostarczyć jakiś
dźwigar, rolki, liny? I nowe okrzyki i kolejne przymierzania się do
szafy. Rezultatu żadnego. Wtedy, drugi gestapowiec, wyciągnął z
kabury Parabelum, zarepetował, wymierzył w Żydów i krzyknął:
- Nooo! Looos! Oni to
widzieli, więc prędko nachylili się i znów nic. Myśmy
struchleli. Pozabijają ich! A Niemiec wystrzelił dwa razy, raz po
razie, w podłogę, pod nogi Żydów. Od huku aż w uszach
zadzwoniło. A szafa już była w górze, na ramionach i już
spływała po schodach. Nie minęło nawet dziesięć minut, jak
znalazła się na platformie. Gestapowcy zanosili się od śmiechu,
policjant z niedowierzaniem kiwał głową. Rozchodziliśmy się nie
kryjąc zdumienia.
wtorek, 3 czerwca 2014
niedziela, 18 maja 2014
Historia mówiona
KOLONISTA II: Z czasów przedwojennych, to Żydów pamiętam. Tu nie mieszkali, ale chodzili ze mną do szkoły podstawowej. „Żydków”... Ale teraz tak się nie mówi, bo to jest karalne. O młodych się mówiło – żydki. W klasie był jeden rząd dla Żydów, no bo byli bardzo brudni, zaniedbani i zawszeni. Pielęgniarki musiały co dzień sprawdzać włosy i bieliznę. A smród w klasie był niesamowity. Jadło to cebulę smażoną na smalcu. Przyniósł taką kromę podwójną nasmarowaną szmalcem z cebulą, no to później gazowało. Nie do wytrzymania było. Nauczycielka musiała sobie szalikiem nos okręcać, bo nie była w stanie prowadzić lekcji. A dzieciarnia aż płakała. W lecie tośmy okna otwierali, no ale w zimie to można było na pięć minut i trzeba było zamykać.
Z Polaków nikt się z nimi nie stowarzyszał. Była tylko taka jedna Ledermanówna, bogata. Mieszkała naprzeciwko obecnego Drewmetu na Starokunowskiej. Był tam taki dom długi, z dachem jednospadowym. Teraz jest rozebrany. I tam mieszkała ta Ledremanówna. Chodziła ze mną do trzeciej klasy, a siostra jej do siódmej klasy. Ale że ona była chora na serce - ta młodsza -, tak ją odżywiali, i banany, i pomarańcze, dzień w dzień. Ci żydkowie się tylko przyglądali. To tylko wsuwało smalec z cebulą. Ona była jedną z najbogatszych. Nie wiem, co oni mieli, kim jej ojciec był, też nie wiem.
Ledermanowie przeżyli wojnę. I zaraz po wojnie przyszli do swojego budynku na Starokunowskiej. Wiec się odbywał na rynku, akurat tam byłem. Oficer bez gwiazdek wyszedł na stół i zaczął głosić o dobrobycie jaki nas czeka, taki jak w Związku Radzieckim. No i koło mnie stało masę Żydów. Gdzieś to powyłaziło. Tak śmierdzieli naftą, bo to było zawszone, to się umyli, wykąpali w nafcie. Pamiętam jeden miał takie nogi krzywiaste. Czy mu się w piwnicy pokrzywiły czy co. Stał koło mnie, jak tylko podszedłem i spojrzałem na niego, to już wiedziałem, że Żyd. A jak śmierdział naftą. I gdzie się ruszyłem, to Żyd. Tylko nie nosili bród, ogolili. Także ten oficer wygłosił przemówienie, a w tym czasie pokazali się partyzanci, przyjechali takim odkrytym samochodem, miał dach z płótna. To byli eneszetowcy [Narodowe Siły Zbrojne – polska konspiracyjna organizacja wojskowa obozu narodowego działająca podczas II wojny światowej i w okresie powojennym.]. W czarnych beretach, zielonych mundurach. Przyjechali, bank na alei opierniczyli. Na Młyńskiej też żydkowie mieszkali, dwie rodziny czy trzy. To wiem, że jedną rodzinę wystrzelali i tych Ledermanów, chyba pięć osób...
KOLONISTKA III: Jak wybuchła wojna, to dziadkowie musieli uciekać z tego domku. Wysiedlili ich Niemcy. Tu się im spodobało i tu zrobili pocztę. A na podwórku był dół i w nim stał czołg. Bo to było „Raus!” i już, won i nie było nic do powiedzenia. Dziadkowie, mama moja i jej brat zostali stąd wyrzuceni z tobołkami i pierzynami. Zamieszkali w rynku, na „zasranej ulicy” - mówię tak, jak babcia i mama mówiły. „Ulica zasrana” to Starokunowska, bo tam Żydzi mieszkali. Tam gdzie teraz jest osiedle Na Skarpie. Na tej ulicy było dużo domów drewnianych, ale i kamienice. A po drugiej stronie drogi – to mi babcia opowiadała, bo ja tego nie pamiętam – była bożnica. Na tej właśnie ulicy mieszkali Żydzi, i w całym rynku mieszkali. I tam gdzie jest Feniks. Na tym terenie było getto.
Dziadkowie zamieszkali w rynku, tu gdzie jeszcze kilka lat temu był Orbis. Była tam piętrowa kamienica i całe piętro wynajęła im ciotka. Na parterze mieszkała ona, a na piętrze oni. Było tam jedno wielkie pomieszczenie z trzema oknami. Jedno pomieszczenie mieszkalne, ale bardzo duże. Była w nim kuchnia, w drugim końcu był piec, spiżarka. Był tam drewniany balkon i schody żelazne były takie z boku. Jeszcze do dziś pamiętam te schody, bo jak byłam jeszcze dzieckiem, to mama mówiła: „Pamiętaj tuś się urodziła, gdzie jest ten balkon”. Urodziłam się na „zasranej ulicy”. Ta kamienica, w której mieszkali, należała do Polaków. Ale po drugiej stronie ulicy już było getto. Babcia mi opowiadała, że musieli mieć zawsze zaciemnione okna. Ale mówiła, że wyglądali. Przyjaźnili się z tymi Żydami, bo to byli normalni ludzie. Początkowo jak tam dziadkowie zamieszkali, to wspierali nas. Oni handlowali, to nas wspierali sporo. Trzeba było mieć zaciemnione okna. Niemcy wyznaczali, że dnia tego i tego trzeba zaciemnić. Jak byli wieszani na Rynku, to w dzień musieliśmy zaciemnić. Nie wolno było, bo chodzili i patrzyli, a jak ktoś nie zaciemnił, to strzelali po oknach. Normalne to było. Ale człowiek uchylał rąbek, zasłaniał doniczką i patrzył. I wcale nieprawda, że zgonili wszystkich mieszkańców Ostrowca na rynek. Babcia opowiadała, że trzeba było mieć okna zasłonięte. I babcia, i mama, i ojciec mi to mówili, więc chyba to prawda. Patrzyli na to.
Tak samo jak patrzyli na likwidację getta. Mówiła, że na to patrzyli, ale przez trzy dni i trzy noce musieli mieć wyciemnione i nie wolno im było wychodzić. Babcia opowiadała: „Wszystkim Polakom, którzy tu mieszkali było zapowiedziane i napisane, że nie wolno przez ten czas wychodzić. Musieliśmy siedzieć w chałupie. Na kirkucie się to działo. Przyprowadzali, strzelali, dół był z wapnem. Tych trupów układali w stosy, a potem czymś ich polali i myśmy patrzyli, a to tak się, jakby szło, jakby szło. Mówiliśmy - Jak to jest?! Babcia z dziadkiem i mama tak mi mówili, że to tak po prostu schodziło. To był taki ogromny stos, to było nie do opisania. Jęki, krzyki, tam nie wszyscy byli martwi. Nam skóra cierpła. Baliśmy się w ogóle wyjść. Kogo zobaczyli, to strzelali bez ostrzeżenia. A ta kupa tak się zmniejszała, zmniejszała. Nie wiem, czym to polali. Baliśmy się nawet potem pójść i zobaczyć. Ale po dwóch dniach czy trzech, jak nam nie wolno było chodzić, to to znikło. Tak kupa ciał. Ale to było, dziecko, straszne!” A część silnych, zdrowych pognali na piechotę na Starachowice. Nie na kolej, ale piechotą tam pognali. Dokąd? Tego już nie mogła powiedzieć, bo przecież nikt nie mógł iść za nimi. Ale też pod wieczór to było.”
NABYTEK IV: Wiedziałem, co się działo z ludnością żydowską, musiałem wiedzieć. Nawet smród oświęcimski poczułem. Pierwsze spalanie trupów odbywało się na stosach. Smród był okropny. Taki dziwaczny, że naprawdę wymiotować się chciało. Sami Niemcy mówili, że tak nie można. Kiedy weszły piece, to się skończyło. Spalanie gazowe to inna temperatura spalania, inne spalanie środków palnych. To spaliny zupełnie inny mają wygląd i zapach. Nie zapomnę tego.
NABYTEK III: Relacje były raczej negatywne. Żyd był uważany zawsze za coś gorszego. Przede wszystkim były brudasy. Może to wynikało z biedy, no nie wiem. W każdym razie mieszkali w takich miejscach, gdzie nie było możliwości utrzymać czystości, no bo nie było kanalizacji. Nieczystości wylewali do rynsztoka. Okolice Starokunowskiej, to tamtędy się przejść nie dało. Taki smród był w mieście. Tam było dużo ciasnych uliczek, tu gdzie stoją bloki na skarpie i tu jak Młyńska, od Młyńskiej do placu Wolności na skarpie. Tam były uliczki wąziutkie, że samochód żaden by nie wjechał, takie zaułki, tam pełno było tych klitek żydowskich. Najgorsze miejsce. Przy tej ulicy Starokunowskiej, po prawej tronie była bożnica.
Jak już nie było Żydów, jak ich wywieźli, to próbowałem chodzić po tych ruinach. Tam były ruiny, tam nikt nie mieszkał, to się nie nadawało w ogóle do jakiegoś remontu. Więc to co się tam dało, to się jeszcze wywlokło. Drzwiczki jakieś czy fajerki. Takie rzeczy, co się przydawały. Drutu trochę miedzianego przyniosłem, a tego kabla w ołowiu. Kto by tam tego pilnował, To były ruiny, porozbijane drzwi i okna. W każdym bądź razie jak tam łaziłem po tych ruinach, po wyzwoleniu też tam chodziłem, jak mi było coś potrzeba w domu, kawałek przewodu czy coś. Przeważnie za przewodem chodziłem. Z huty można było brać, tylko, że w hucie trzeba było ukraść. A tam to było bezpańskie, to były gruzy, tam nic nie było.
Fragmenty relacji pochodzą z projektu "Kolonia Robotnicza w Ostrowcu Świętokrzyskim - historia mówiona".
Z Polaków nikt się z nimi nie stowarzyszał. Była tylko taka jedna Ledermanówna, bogata. Mieszkała naprzeciwko obecnego Drewmetu na Starokunowskiej. Był tam taki dom długi, z dachem jednospadowym. Teraz jest rozebrany. I tam mieszkała ta Ledremanówna. Chodziła ze mną do trzeciej klasy, a siostra jej do siódmej klasy. Ale że ona była chora na serce - ta młodsza -, tak ją odżywiali, i banany, i pomarańcze, dzień w dzień. Ci żydkowie się tylko przyglądali. To tylko wsuwało smalec z cebulą. Ona była jedną z najbogatszych. Nie wiem, co oni mieli, kim jej ojciec był, też nie wiem.
Ledermanowie przeżyli wojnę. I zaraz po wojnie przyszli do swojego budynku na Starokunowskiej. Wiec się odbywał na rynku, akurat tam byłem. Oficer bez gwiazdek wyszedł na stół i zaczął głosić o dobrobycie jaki nas czeka, taki jak w Związku Radzieckim. No i koło mnie stało masę Żydów. Gdzieś to powyłaziło. Tak śmierdzieli naftą, bo to było zawszone, to się umyli, wykąpali w nafcie. Pamiętam jeden miał takie nogi krzywiaste. Czy mu się w piwnicy pokrzywiły czy co. Stał koło mnie, jak tylko podszedłem i spojrzałem na niego, to już wiedziałem, że Żyd. A jak śmierdział naftą. I gdzie się ruszyłem, to Żyd. Tylko nie nosili bród, ogolili. Także ten oficer wygłosił przemówienie, a w tym czasie pokazali się partyzanci, przyjechali takim odkrytym samochodem, miał dach z płótna. To byli eneszetowcy [Narodowe Siły Zbrojne – polska konspiracyjna organizacja wojskowa obozu narodowego działająca podczas II wojny światowej i w okresie powojennym.]. W czarnych beretach, zielonych mundurach. Przyjechali, bank na alei opierniczyli. Na Młyńskiej też żydkowie mieszkali, dwie rodziny czy trzy. To wiem, że jedną rodzinę wystrzelali i tych Ledermanów, chyba pięć osób...
KOLONISTKA III: Jak wybuchła wojna, to dziadkowie musieli uciekać z tego domku. Wysiedlili ich Niemcy. Tu się im spodobało i tu zrobili pocztę. A na podwórku był dół i w nim stał czołg. Bo to było „Raus!” i już, won i nie było nic do powiedzenia. Dziadkowie, mama moja i jej brat zostali stąd wyrzuceni z tobołkami i pierzynami. Zamieszkali w rynku, na „zasranej ulicy” - mówię tak, jak babcia i mama mówiły. „Ulica zasrana” to Starokunowska, bo tam Żydzi mieszkali. Tam gdzie teraz jest osiedle Na Skarpie. Na tej ulicy było dużo domów drewnianych, ale i kamienice. A po drugiej stronie drogi – to mi babcia opowiadała, bo ja tego nie pamiętam – była bożnica. Na tej właśnie ulicy mieszkali Żydzi, i w całym rynku mieszkali. I tam gdzie jest Feniks. Na tym terenie było getto.
Dziadkowie zamieszkali w rynku, tu gdzie jeszcze kilka lat temu był Orbis. Była tam piętrowa kamienica i całe piętro wynajęła im ciotka. Na parterze mieszkała ona, a na piętrze oni. Było tam jedno wielkie pomieszczenie z trzema oknami. Jedno pomieszczenie mieszkalne, ale bardzo duże. Była w nim kuchnia, w drugim końcu był piec, spiżarka. Był tam drewniany balkon i schody żelazne były takie z boku. Jeszcze do dziś pamiętam te schody, bo jak byłam jeszcze dzieckiem, to mama mówiła: „Pamiętaj tuś się urodziła, gdzie jest ten balkon”. Urodziłam się na „zasranej ulicy”. Ta kamienica, w której mieszkali, należała do Polaków. Ale po drugiej stronie ulicy już było getto. Babcia mi opowiadała, że musieli mieć zawsze zaciemnione okna. Ale mówiła, że wyglądali. Przyjaźnili się z tymi Żydami, bo to byli normalni ludzie. Początkowo jak tam dziadkowie zamieszkali, to wspierali nas. Oni handlowali, to nas wspierali sporo. Trzeba było mieć zaciemnione okna. Niemcy wyznaczali, że dnia tego i tego trzeba zaciemnić. Jak byli wieszani na Rynku, to w dzień musieliśmy zaciemnić. Nie wolno było, bo chodzili i patrzyli, a jak ktoś nie zaciemnił, to strzelali po oknach. Normalne to było. Ale człowiek uchylał rąbek, zasłaniał doniczką i patrzył. I wcale nieprawda, że zgonili wszystkich mieszkańców Ostrowca na rynek. Babcia opowiadała, że trzeba było mieć okna zasłonięte. I babcia, i mama, i ojciec mi to mówili, więc chyba to prawda. Patrzyli na to.
Tak samo jak patrzyli na likwidację getta. Mówiła, że na to patrzyli, ale przez trzy dni i trzy noce musieli mieć wyciemnione i nie wolno im było wychodzić. Babcia opowiadała: „Wszystkim Polakom, którzy tu mieszkali było zapowiedziane i napisane, że nie wolno przez ten czas wychodzić. Musieliśmy siedzieć w chałupie. Na kirkucie się to działo. Przyprowadzali, strzelali, dół był z wapnem. Tych trupów układali w stosy, a potem czymś ich polali i myśmy patrzyli, a to tak się, jakby szło, jakby szło. Mówiliśmy - Jak to jest?! Babcia z dziadkiem i mama tak mi mówili, że to tak po prostu schodziło. To był taki ogromny stos, to było nie do opisania. Jęki, krzyki, tam nie wszyscy byli martwi. Nam skóra cierpła. Baliśmy się w ogóle wyjść. Kogo zobaczyli, to strzelali bez ostrzeżenia. A ta kupa tak się zmniejszała, zmniejszała. Nie wiem, czym to polali. Baliśmy się nawet potem pójść i zobaczyć. Ale po dwóch dniach czy trzech, jak nam nie wolno było chodzić, to to znikło. Tak kupa ciał. Ale to było, dziecko, straszne!” A część silnych, zdrowych pognali na piechotę na Starachowice. Nie na kolej, ale piechotą tam pognali. Dokąd? Tego już nie mogła powiedzieć, bo przecież nikt nie mógł iść za nimi. Ale też pod wieczór to było.”
NABYTEK IV: Wiedziałem, co się działo z ludnością żydowską, musiałem wiedzieć. Nawet smród oświęcimski poczułem. Pierwsze spalanie trupów odbywało się na stosach. Smród był okropny. Taki dziwaczny, że naprawdę wymiotować się chciało. Sami Niemcy mówili, że tak nie można. Kiedy weszły piece, to się skończyło. Spalanie gazowe to inna temperatura spalania, inne spalanie środków palnych. To spaliny zupełnie inny mają wygląd i zapach. Nie zapomnę tego.
NABYTEK III: Relacje były raczej negatywne. Żyd był uważany zawsze za coś gorszego. Przede wszystkim były brudasy. Może to wynikało z biedy, no nie wiem. W każdym razie mieszkali w takich miejscach, gdzie nie było możliwości utrzymać czystości, no bo nie było kanalizacji. Nieczystości wylewali do rynsztoka. Okolice Starokunowskiej, to tamtędy się przejść nie dało. Taki smród był w mieście. Tam było dużo ciasnych uliczek, tu gdzie stoją bloki na skarpie i tu jak Młyńska, od Młyńskiej do placu Wolności na skarpie. Tam były uliczki wąziutkie, że samochód żaden by nie wjechał, takie zaułki, tam pełno było tych klitek żydowskich. Najgorsze miejsce. Przy tej ulicy Starokunowskiej, po prawej tronie była bożnica.
Jak już nie było Żydów, jak ich wywieźli, to próbowałem chodzić po tych ruinach. Tam były ruiny, tam nikt nie mieszkał, to się nie nadawało w ogóle do jakiegoś remontu. Więc to co się tam dało, to się jeszcze wywlokło. Drzwiczki jakieś czy fajerki. Takie rzeczy, co się przydawały. Drutu trochę miedzianego przyniosłem, a tego kabla w ołowiu. Kto by tam tego pilnował, To były ruiny, porozbijane drzwi i okna. W każdym bądź razie jak tam łaziłem po tych ruinach, po wyzwoleniu też tam chodziłem, jak mi było coś potrzeba w domu, kawałek przewodu czy coś. Przeważnie za przewodem chodziłem. Z huty można było brać, tylko, że w hucie trzeba było ukraść. A tam to było bezpańskie, to były gruzy, tam nic nie było.
Fragmenty relacji pochodzą z projektu "Kolonia Robotnicza w Ostrowcu Świętokrzyskim - historia mówiona".
czwartek, 15 maja 2014
Tartak Heinego
Widok od Rawszczyzny w kierunku Kuźni, w głębi zabudowania tartaku Szmula Heinego, dalej na górce Pałacyk Mikusińskiego (ob. Tarnowskich) |
środa, 14 maja 2014
Znalezisko
"Starodruki po Wyższej Szkole Talmudycznej w Domu Heinego?"
reportaż Dariusza Kiśla
w "Gazecie Ostrowieckiej"
z dn. 10 września 2012 r.
fot. Stanisław Dulny |
sobota, 10 maja 2014
sobota, 19 kwietnia 2014
"Odczytanie Listy"
Anka Grupińska
"Odczytanie Listy. Opowieści o powstańcach żydowskich"
Kraków 2003
Jakub Chaim Meir
Aleksandrowicz urodził się w Ostrowcu Świętokrzyskim, w rodzinie
handlarza drewnem. Jakub był uczniem jesziwy. Gdy wybuchła wojna,
obciął pejsy i przystąpił do skautów żydowskich z Haszomer
Hacair; został sekretarzem miejscowego gniazda. W październiku '42
Niemcy zamordowali jedenaście tysięcy ostrowieckich Żydów. Wtedy
zginęli rodzice i siostra Jakuba. W grudniu '42 kilku żydowskich
chłopców z Ostrowca przyjechało do getta w Warszawie. Jakub był
jednym z najmłodszych żobowców. Przyjaciele nazywali go
Klostermajer, bo strzelał tak celnie, jak znany w getcie esesman*.
Walczył w grupie Dawida Nowodworskiego na terenie szopów
Toebbensa-Schultza. 23 kwietnia kula dum-dum rozerwała mu rękę.
Ciężko rannego powstańcy nie zabrali do kanałów. Jakub został w
getcie. Miał wtedy 18 lat.
* Klaustermeyer Karl
Heinrich, SS Oberscharführer,
w 1965 skazany na dożywocie przez sąd w Bielefeld.
Frania Beatus urodziła
się w Koninie. Żydzi konińscy zostali zamknięci w getcie w
Ostrowcu. 11 października 1942, w przeddzień likwidacji getta,
Frania uciekła do Warszawy. Wracała tam kilkakrotnie, by przewieźć
do getta warszawskiego drorowców i szomrów: Berla Brojde, siostry
Basię i Suję Sylman, Abę Gertnera, Icchaka Morgenlendera i innych.
Niska, pyzata, hoża wiejska dziewczyna z grubym lnianym warkoczem.
Wyglądała bardzo młodo, na nie więcej niż 14 lat. Dobrze mówiła
po polsku. I była odważna. Świetny materiał na łączniczkę –
powiada Hela Szyper. Franię wysłano na drugą stronę w styczniu
'43. Wynajęła mieszkanie przy rodzinie, gdzieś w Śródmieściu.
13 kwietnia czekała na Antka Cukiermana pod murami getta. Miała
wysokie obcasy i damską torebkę, żeby nie wyglądać jak smarkata,
jak zwykła sziksa. Wzięła Antka pod rękę i zaprowadziła na
Marszałkowską 118. Była pierwszą łączniczką Cukiermana po
polskiej stronie murów. Od 19 kwietnia Frania nie przestawała
płakać i mówić o samobójstwie. Napominana przez Antka, wróciła
do swoich obowiązków. Odbierała nocne telefony z getta od Tosi
Altman i rano biegła do Cukiermana, by mu przekazać informacje.
Organizowała kryjówki dla powstańców uciekinierów z getta. I
czekała na swojego chłopaka, który nigdy stamtąd nie wyszedł.
Zdaje się, że ten chłopak nazywał się Dawid Szulman. 10 maja
Frania zadzwoniła do Sary Biederman, która ukrywała się w
mieszkaniu państwa Balickich. Mówiła o samobójstwie, prosiła,
żeby ktoś przyszedł po rzeczy i po 30 tysięcy złotych. Zostawiła
dokładne rozliczenie i list do Antka Cukiermana. Jej ciała nigdy
nie znaleziono. Nie wiadomo, jak umarła Frania Beatus. Miała 17
lat.
Berl Braude (Brojde)
urodził się w Słonimiu. Był młodym aktywistą Frajhajtu.
Przygotowywał się do życia pioniera w Erec Isreal na kursach w
łódzkim kibucu Borochowa. Kilka miesięcy po wybuchu wojny
przeniósł się do Warszawy i zamieszkał w komunie chalucowej przy
Dzielnej 34. W czerwcu i lipcu 1940 był sekretarzem kibucu w
Sterdyni czy Ceranowie, niedaleko Małkini. W dzień chaluce
pracowali na folwarku u polskiego dziedzica, a wieczorami śpiewali
piosenki hebrajskie i słuchali pogadanek Berla. Na jesieni 1941 Berl
został wysłany przez swoją organizację do Ostrowca, żeby
przygotować grupę drorowców do samoobrony. Na kilka miesięcy
przed powstaniem Chawka Folman przywiozła go z Ostrowca. Przez
Warszawę jechali dorożką. Berl z zabandażowaną głową, bo miał
żydowskie oczy i kruczoczarne włosy – zbyt niebezpiecznie
wyglądał. 29 listopada 1942 Berl Braude zastrzelił agenta gestapo,
Izraela Firsta. (Wyrok został wykonany na ulicy Gęsiej, kiedy First
wracał do swojego domu przy Muranowskiej). 17 stycznia 1943 Niemcy
złapali grupę Berla Braude. Berl wyskoczył z pociągu gdzieś
niedaleko Treblinki. Wrócił do Warszawy. W lutym '43 został
mianowany dowódcą grupy bojowej Dror w getcie centralnym. W
pierwszych dniach powstania kwaterowali na Milej 29. Walczyli na
Miłej i Zamenhofa. 8 maja 1943 Berl Braude był w bunkrze przy Miłej
18. Ranny, nie mógł do siebie strzelić i poprosił o pomoc kolegę.
Abraham Ejgier przyjechał
do getta warszawskiego jesienią 1942 z grupą ostrowieckich
drorowców Berla Braude. (Abraham był potomkiem słynnego rabina
Akiby Ejgera z Poznania). Zapamiętano go jako cichego i skromnego
chłopca, który dzielnie walczył w powstaniu w grupie Henocha
Gutmana. 1 maja w czasie walk na Franciszkańskiej 30 Abram został
śmiertelnie raniony w brzuch, kiedy strzelał z balkonu pierwszego
piętra. Zaczął wtedy odważnie i złowieszczo przemawiać do
Niemców, którzy patrzyli nań w osłupieniu. I zaraz potem Abram
spadł z tego balkonu, a Niemcy dobili go bagnetami.
Aba Gertner urodził się
w Ostrowcu, w zamożnej rodzinie hurtownika cukru. Aba uczył się w
religijnej szkole podstawowej Jawne i w gimnazjum państwowym. W
czasie wojny przystąpił do Haszomer Hacair. Prowadził bibliotekę
gniazda w swoim miasteczku. W lutym '43 przedostał się do Warszawy.
W powstaniu kwietniowym walczył na terenie Toebbensa-Schultza. Miał
19 lat, kiedy zginął.
Abraham Horowic przyjechał
do getta warszawskiego z Ostrowca. W powstaniu kwietniowym walczył w
grupie Haszomer Hacair. 29 kwietnia wyszedł kanałami z terenu
szopów. Najprawdopodobniej wrócił z Reginą Fuden i Szlomo
Baczyńskim po pozostałych w getcie. Nie wiadomo, jak i gdzie
zginął. Miał 19 lat.
Icek (Icchak) Morgenlender
urodził się w Ostrowcu Świętokrzyskim, w biednej rodzinie. W
getcie ostrowieckim był aktywny w Haszomer Hacair. W lutym '43
przedostał się do getta warszawskiego, bo słyszał, że tam ŻOB
chce się bronić. W powstaniu kwietniowym walczył w grupie
Beniamina Walda na terenie szopów. Kanałami wyszedł na polską
stronę. Jego ostatnim schronieniem była fabryka błon
fotograficznych na Pradze. Zginął z innymi w pożarze 24 maja 1943.
Lejb Rapaport urodził się
w Bielsku w bogatej rodzinie fabrykantów manufaktury [?]. W czasie
wojny znalazł się w Ostrowcu i tam wstąpił do ruchu chalucowego.
Z grupą młodzieży przyjechał do Warszawy, bo chciał walczyć.
Krewni Lejba ukrywali się po drugiej stronie muru i próżno go
nakłaniali do opuszczenia getta. W postaniu kwietniowym Lejb
Rapaport walczył pod dowództwem Beniamina Walda na terenie szopów
Toebbensa-Schultza. Zginął w pierwszych dniach. Miał 21 lat.
Rysia [Gryngruz?] urodziła
się w Łodzi albo w Koninie. Uczyła się w polskiej szkole
średniej. Na początku wojny krótko była w Radomsku, potem w
Ostrowcu. Do getta warszawskiego przyjechała pod koniec 1942. Miała
dobry wygląd i była odważna, więc jeździła do gett w Krakowie i
Częstochowie. Została łączniczką ŻOB-u. Pod koniec grudnia 1942
pojechała po raz kolejny do Krakowa i przywiozła do getta w
Warszawie krakowskich żobowców: Izraela Zilbermana, Naftalego Zimka
i Lejba Troksa. Zginęła 18 stycznia 1943 w czasie pierwszych walk w
getcie albo wówczas złapana, zginęła w Treblince. Miała 25 lat.
(Być może ta Rysia nazywała się Gryngruz, bo o Rysi Gryngruz,
łączniczce, wspominał historyk).
Basia Sylman była córką
rabina z Ostrowca. Razem z młodszą siostrą Sarą i grupą
drorowców przyjechała do getta warszawskiego pod koniec 1942. Matka
dziewcząt ukrywała się w dość dobrych warunkach, ale daremnie
nakłaniała córki do opuszczenia getta. Basia walczyła w kwietniu
i maju '43 pod komendą Henocha Gutmana na terenie szczotkarzy.
Zginęła w nieznanych okolicznościach. Miała wtedy 18 lat.
Sara (Suja) Sylman,
siostra Basi, też należała do Droru. Zginęła między 18 a 21
stycznia 1943, w pierwszych walkach zbrojnych w getcie warszawskim.
Miała wtedy 17 lat.
Dawid Sztein pochodził z
Ostrowca. Do getta w Ostrowcu przyjeżdżała jasnowłosa Jadzia,
łączniczka od Anielewicza. Siedem razy przyjeżdżała, siedem osób
przewiozła do Warszawy, aż w końcu Niemcy złapali ją na wasze i
zginęła. Dawid Sztein postanowił sam przedrzeć się do Warszawy.
Pamiętał jakiś adres: Leszno 56. Przez bramę w murze przy Lesznie
rozpoznał Szapse Rotholca, dawniej znanego boksera, teraz policjanta
w getcie. - Człowieku, czy ty oszalałeś?! - krzyczał Szapse. -
Wszyscy stąd uciekają, a ty chcesz tu wchodzić? - To był marzec
'43. [...] Kolega Dawida z Ostrowca, Jakub Aleksandrowicz, skontaktował go z
Nowodworskim. Sztein dostał parabellum i został przyjęty do grupy.
Najpewniej byli to drorowcy Beniamina Walda. Po kilku dniach Icchak
Morgenlender zabrał Dawida do bunkra, w którym było kilkadziesiąt
osób, także żobowcy. Z tego domu przy Lesznie szmuglerzy
przechodzili na drugą stronę, ale nie chcieli powiedzieć, gdzie
jest wejście do tunelu. W końcu ludzie z bunkra przyuważyli
szmuglerów. Żobowcy wyszli tym tunelem za drugim razem. Prowadziła
ich Regina Fuden. W nocy 29 kwietnia dotarli na Ogrodową 27.
Następnego dnia Tadek Szejngut, Krzaczek i Józef [Jarost?]
przewieźli powstańców do lasku koło Łomianek. Po sześciu dniach
wrócił Krzaczek z jakimś jedzeniem. Potem ktoś przywiózł
dwadzieścia karabinów. Trochę dalej, na bardziej zalesionym
terenie, czekało na powstańców dwóch Rosjan. Dawid Sztein był w
partyzantce. Wiadomo, że przeżył wojnę.
Dawid Szulman urodził się
w Warszawie. Skończył szkołę Tarbut. Przed wojną wyjechał do
kibucu chaluców w Ostrowcu. Wrócił do getta warszawskiego z grupą
kolegów, którzy w powstaniu kwietniowym walczyli w oddziale Droru.
Zdaje się, że to Dawid wykonał wyrok śmierci na agencie gestapo
Izraelu Firście. To była akcja drorowców, kierowali nią Berl
Braude i Antek Cukierman. (Wyrok na Lejkinie wykonali szomrowcy).
Dawid Szulman miał obce obywatelstwo, ale spalił papiery i został
w getcie. Zdaje się, że Dawid był tym chłopakiem, na którego
czekała Frania Beatus. Dawid zginał w czasie powstania, miał 18
lat. Frania popełniła samobójstwo, miała 17 lat.
Izrael Zilberman pochodził
z Ostrowca. Ojciec jego miał tam sklep. Izrael uczył się w szkole
zawodowej i należał do Frajhajtu. Był chorowity. Wiadomo, że brał
udział w akcji krakowskiego ŻOB-u 23 grudnia 1942 roku. Potem
przedostał się do Warszawy. Zginął 18 stycznia 1943.
środa, 16 kwietnia 2014
Meir Jechiel ha-Lewi Halsztok
Meir Jechiel ha-Lewi Halsztok, rabin ostrowiecki
[źródło: Żydzi ostrowieccy, Ostrowiec Św. 1996]
Ostrowiec, Poland, two men by the grave of Rabbi Meir Yechiel Halevi Halstok. The photograph was taken right after the unveiling of the tombstone, 01-08-1947.
Ostrowiec, Poland, a group photograph by the grave of Rabbi Meir Yechiel. The photograph was taken immediately after the unveiling of the tombstone, 01-08-1947.
[źródło: Yad Vashem Photo Archive]
Tu pochowany.
Święty pan, światło wygnania.
Przewodniczący sądu rabinackiego świętej gminy Ostrowiec.
Meir Jechiel ha-Lewi, błogosławionej pamięci!
Halsztok.
Zmarł 19 adar I 688.
(11.03.1928 r.)
fot. 11.10.2013 r.
[źródło: Wirtualny Sztetl]
Wirtualny Sztetl: Czy uda się odnależć grób cadyka z Ostrowca Świętokrzyskiego?
niedziela, 6 kwietnia 2014
Synagoga ostrowiecka
Waldemar Ryszard Brociek
"Synagoga
ostrowiecka"
str. 79-109
[w:] „Rocznik Muzealny”, tom III, Ostrowiec Św. 2000
1. Żydzi w Ostrowcu.
Pierwsza znana
nam wzmianka o Żydzie ostrowieckim pojawia się w 1631 r. W tym roku
za namową – jak powszechnie sądzono – jednego z Żydów, dwóch
miejscowych złodziei ukradło z kościoła parafialnego dwanaście
opłatków i dwa srebrne talerze. (przyp. 1 – Aresztowano jednego z
rabusiów i kobietę, u której w domu znaleziono chustę spod
monstrancji. Sąd skazał ich na spalenie, a Żyda uniewinnił.
Mieszczanie uważali, że starozakonni przekupili sędziów i Teofilę
Ostrogską, właścicielkę miasta. Kowalski W., „Dzieje kościelne
Ostrowca Świętokrzyskiego do końca XVII wieku” [w:] „400 lat
Ostrowca Świętokrzyskiego. Materiały z konferencji naukowej 18
listopada 1994 r., s.38.)
[…]
Plan Ostrowca z 1864 r. |
Ścisła
zabudowa, głównie drewniana, w obrębie Rynku i przyległych ulic
była powodem częstych klęsk żywiołowych spowodowanych
zaprószeniem ognia. W 1861 r. wybuchł pożar, który strawił kilka
budynków w Ostrowcu. (przyp. 18 – M.in. dom drewniany Eliasza
Rożanego, oficynę drewnianą Szyi Rotenberga, oficynę murowaną
Wigdora Blajberga oraz domy murowane należące do wdów Racheli Esse
i Ejzenbach.) W nocy z 26 na 27 czerwca 1863 r. wewnątrz domu
należącego do przepisywacza rodałów Herszka Lernera vel Szrajbera
wybuchł pożar, który szybko ogarnął całą ulicę Tylną i
Rynek. Z pomocą pospieszyli burmistrz Denkowa K. Eichler i
magazynier cukrowni Częstocice H. Łabęcki, którzy zapobiegli
rozprzestrzenianiu się ognia przy ul. Siennieńskiej i Denkowskiej
rozbierając dachy domów i parkany. Zniszczeniu uległo 146 domów
mieszkalnych (61 murowanych) i 34 inne budowle, w większości
należące do Żydów. (przyp. 19 – Spaliły się drewniane jatki
należące do Banku Polskiego, kuźnia, szopa na narzędzia ogniowe.
Nadpalony był kościół parafialny i zabudowania gospodarskie
plebani.)
[...]
Ostrowiec, w głębi na prawo od kościoła wysoki dach synagogi, rys. Wastkowski, 1872 r. |
2. Dzieje synagogi.
Według
przekazów ustnych synagoga w Ostrowcu miała powstać w 1610 r.
(przyp. 21 - „Ostrowiec. A Monument on the ruins of an annihilated
Jewish community”, Toronto 1950 [powinno być: 1971], str. 14.)
Byłoby to więc w 13 lat po powstaniu Ostrowca, wówczas kiedy
miasto było wspólną własnością księcia Janusza Ostrogskiego,
kasztelana sandomierskiego Stanisława Tarnowskiego i braci Jana i
Wojciecha Tworowskich z Buczacza. W tym czasie chrześcijanie nie
posiadali jeszcze własnej świątyni (powstała w 1614 r.).
![]() |
Widok na synagogę od strony stawów, po lewej stronie bejt midrasz, poniżej mykwa, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
[…]
W tradycji
ostrowieckich Żydów zapisano informację o pożarze jaki wybuchł w
1713 r. w Ostrowcu, w wyniku którego w dzielnicy żydowskiej ocalał
tylko dom modlitwy i synagoga, wymagająca zresztą renowacji ściany
frontowej. (przyp. 25 - „Ostrowiec. A Monument...”, str. 13; wg
A. Penkalli („Gmina żydowska i kirkut w Ostrowcu Świętokrzyskim”
[w:] „Fołks-Sztyme” z 23 V 1981 r., s. 10) pożar miał miejsce
w 1714 r.) Według innej wersji synagoga uległa częściowemu
spaleniu i miała być w 1714 r. całkowicie odbudowana przy użyciu
drewna modrzewiowego. (przyp. 26 – Brociek W.R., Penkalla A., Renz
R., „Żydzi ostrowieccy...”, s. 14.) W odnowieniu synagogi brały
udział trzy osoby: Herzke, Simon ben Arahon Daft i Jeheskiel z
Krakowa, który był artystą i wyrzeźbił w drewnie Arkę
Przymierza. (przyp. 27 - „Ostrowiec. A Monument...”, str. 13.)
Polichromię przypisywano Jehudzie Lejbie (Arye Jehuda Lejb, syn
Borucha). Ustna tradycja żydowska przekazuje opowieść o malarzu,
który miał dokonać renowacji synagogi i w trakcie ozdabiania
sufitu spadł z rusztowania ponosząc śmierć na miejscu. Jego zgon
przedstawiany był w wielu legendach przez następne stulecia. Odtąd
sam sufit miał już być niewykończony. (przyp. 28 - „Ostrowiec.
A Monument...”, str. 14-15.)
![]() |
Sklepienie synagogi ostrowieckiej z niedokończoną dekoracją malarską, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
[…]
W okresie międzywojennym
synagoga została uznana jako obiekt zabytkowy (przyp. 35 –
Penkalla A., „Żydowskie ślady w województwie kieleckim i
radomskim”, Radom 1999, s. 165.) W planach inż. arch. Romana
Felińskiego znalazł się nowy budynek synagogi, już zapewne
murowanej, usytuowanej u zbiegu obecnej ul. Sienkiewicza i
Mickiewicza, od strony kirkutu. Nie wiemy, czy lokalizacja nowej
synagogi była tylko wizją perspektywicznego rozwoju infrastruktury
w Ostrowcu Św., czy też wiązała się z jakimiś konkretnymi
zamierzeniami Gminy Żydowskiej.
Podczas II wojny
światowej Niemcy po likwidacji getta żydowskiego rozpoczęli
metodyczne niszczenie tej dzielnicy (zrównano z ziemią wiele domów)
niszcząc także zabytkową synagogę oraz sąsiadujący z nią
murowany budynek domu modlitwy (Bejt Hamidrasz), w którym był także
cheder (szkoła). Bożnicę rozebrano w okresie II wojny światowej.
[…]
![]() |
Widok synagogi od strony skarpy, T. Rekwirowicz, 1937 r. |
![]() |
Widok wynagogi od strony ul. Starokunowskiej, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
3. Opis synagogi
Kiedy kończy
się budynek przy ul. Starokunowskiej 1/7 następuje zejście w dół
w kierunku Młynówki (odnogi Kamiennej). Dawniej prowadziła tędy
ul. Młyńska. Idąc w dół ul. Starokunowskiej w kierunku ul.
Sienkiewicza po lewej stronie ciągnie się poziomy pas zieleni
schodzący stromą skarpą w kierunku stawów. Tu właśnie
znajdowała się żydowska synagoga oraz dom modlitwy zniszczone
przez Niemców w czasie II wojny światowej. Już na dole, przy
zejściu z wzgórza zlokalizowana była łaźnia żydowska (mykwa).
Pierwotnie obiekty te tworzyły w układzie urbanistycznym miasta
zwarty zespół synagogalny.
![]() |
Wnętrze synagogi, drzwi wejściowe, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
[…]
… szczególne znaczenie
posiada dokumentacja fotograficzna zachowana w ostrowieckim muzeum, a
wykonana w 1937 r. przez znanego ostrowieckiego fotografika Tadeusza
Rekwirowicza.
[…]
![]() |
Aron ha-kodesz ostrowieckiej synagogi, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
Głównym
pomieszczeniem synagogi była sala modlitw, przeznaczona wyłącznie
dla mężczyzn. Na jej ścianie wschodniej (zwykle sytuowana była
przy ścianie naprzeciw głównego wejścia) znajdowała się szafa
ołtarzowa (hebr. Aron ha-kodesz – Święta Arka, święta
skrzynia), w której przechowywane były rodały – pergaminowe
zwoje z ręcznie spisanym tekstem Tory (hebr. Sefer Tora – Zwój
Tory). Szafa ołtarzowa ostrowieckiej synagogi jest przykładem jak,
pod wpływem konstrukcji ołtarzy w kościołach katolickich,
budowano wspaniałe, wysokie, obficie dekorowane retabula ujmujące
Arkę […]. Opisywana Aron ha-kodesz – stanowiła typ ołtarza
architektonicznego, barokowego, kolumnowego, dwukondygnacyjnego i
stała na podwyższeniu otoczonym balustradką, na którą wchodziło
się po schodkach. Obie kondygnacje były tej samej szerokości,
bogato rzeźbione. Kolumny były typu korynckiego ażurowe,
zewnętrzne dolnej kondygnacji oraz wewnętrzne górnej o trzonach
spiralnych. Posiadały bogatą dekorację rzeźbiarską z motywami
roślinnymi oraz z ozdobnym zwieńczeniem. Zwieńczenie dolnej
kondygnacji służyło do zawieszenia parochetu z lambrekinem. W polu
środkowym dolnej kondygnacji, pomiędzy dwoma podwójnymi kolumnami
w obramowaniu znajdowały się misternie zdobione drzwi zamykające
szafkę z rodałami, zaś w górnej kondygnacji na tle bogatej
ażurowej dekoracji rzeźbiarskiej umieszczone były tablice
Dekalogu.
Aron ha-kodesz
ukryta była za zaciągniętą zasłoną (parochet) […]
![]() |
Parochet i lambrekin zakrywający szafę ołtarzową, niżej rimonim, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
[...] parochet ostrowieckiej synagogi nie był typowym obiektem
żydowskiej sztuki sakralnej. Według tradycji w okresie powstania
styczniowego żona jednego ze szlacheckich działaczy powstańczych
(„pochodząca z rodu królewskiego”?!) ofiarowała w
podziękowaniu za pomoc świadczoną przez Żydów na rzecz
powstańców ozdabianą złotem zasłonę do Arki Prawa ostrowieckiej
synagogi. Zasłony tej jednak nie pokazywano publicznie. Dopiero po
odzyskaniu przez Polskę niepodległości wyjęto ją i używano
podczas świąt jako symbol dobrych stosunków między Żydami i
chrześcijańskimi mieszkańcami w Ostrowcu. Na tkaninie miały być
wyszyte inicjały „P.R.” (przyp. 40 - „Ostrowiec. A
Monument...”, str. 30.) Porównanie tej relacji z fotografią
wykonaną przez T. Rekwirowicza pozwala nam uznać ustną tradycję
za prawdziwą, lecz nieco zniekształconą. Ten nietypowy parochet
wykonany był w części środkowej z tkaniny jednorodnej ozdobionej
haftem w postaci motywów roślinnych, zaopatrzonej z prawego brzegu
frędzlami, natomiast w częściach bocznych z tkaniny gładkiej bez
wzorów. Jednak najbardziej intrygującą częścią środkowej
tkaniny były dwa wyszywane Orły zwrócone ku sobie dziobami,
opatrzone stylizowanymi wydatnymi koronami, z rozpostartymi
skrzydłami, trzymające w szponach miecz i jabłko królewskie, na
piersiach których, w ciemnym (czerwonym?) owalu widniały inicjały
„AR” (Augustus Rex) króla polskiego Augusta II Mocnego. Orzeł
polski już w XVII i XVIII w. pojawił się na parochetach i
lambrekinach, rzeźbach ołtarzowych, koronach, lampach i lichtarzach
chanukowych. Ewenementem było jednak w tym wypadku zaadaptowanie
tkaniny typowo polskiej do sakralnych celów w synagodze. […]
Także na prawo
od szafy ołtarzowej widoczny był pulpit dla kantora (hebr. chazan),
który przewodził modłom w synagodze […] W opowieści
ostrowieckich Żydów żyje pamięć o chazanie Meirlu „Hasydzie z
Warki”, który miał piękny głos i nosił patriarchalną brodę.
Po nim został chazanem Mosze Wohlman, który wprowadził śpiewanie
modlitw w synagodze w formie chóralnej. (przyp. 42 - „Ostrowiec. A
Monument...”, str. 35.)
[…]
![]() |
Bima, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
Drewniana bima
ostrowieckiej synagogi stanowiła podwyższone miejsce w środku sali
modlitw i posiadała w narożach filary drewniane o kwadratowym
przekroju, w dolnych partiach gruszkowate, w górnej wspierające się
o sklepienie synagogi. Na bimę prowadziły schodki wyposażone w
balustradkę, która także obiegała całą bimę. Stół (szulchan)
na rodał posiadał także kilkanaście pojedynczych świeczników,
które oświetlały rodał. Na metalowych listwach zamocowanych do
filarów zawieszone były żyrandole, po trzy na każdym boku.
Wejście na bimę znajdowało się od strony skarpy. Filary posiadały
głowice kostkowe. Balustrada posiadała tralki kształtowe
dwulalkowe w podstawie i głowicach kwadratowe. Przy bimie reflektor
lustrowy.
![]() |
Fragment bimy i widok na ścianę wewnętrzną od strony skarpy, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
![]() |
Reflektor lustrowy przy bimie, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
[…]
Na ścianie
ostrowieckiej synagogi widzimy również przymocowane tzw. krzesło
Eliasza (hebr. kise szel Elijahu) – puste krzesło stawiane podczas
obrzędu obrzezania, które ponoć zajmuje prorok Eliasz. Krzesło
jest podwójne z ażurowym oparciem zwieńczonym snycerską dekoracją
roślinną (w centrum ukoronowany kartusz podtrzymywany przez dwa
lwy) i wygiętymi poręczami, wyściełany aksamitem. […] Dziecko
kładzie się na moment na krześle, a tym samym na kolanach Eliasza,
przed samym obrzezaniem.
![]() |
Krzesło Eliasza, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
[…]
[...] świecznik korpusowy. Świeczniki tego typu, zawieszane
w synagodze u stropu, zakończone były kulą. Do trzonu umocowane
były długie esowato wygięte ramiona ułożone w jednym lub dwóch
piętrach. Tulejki na świece posiadały u dołu profitki –
talerzyki zbierające topiący się wosk.
![]() |
Wnętrze ostrowieckiej synagogi, na pierwszym planie świeczniki, w głębi z lewej szafa ołtarzowa z parochetem i lambrekinem, fot. T. Rekwirowicz, 1937 r. |
[...]
[Fotografie ze zbiorów Muzeum Historyczno-Archeologicznego w Ostrowcu Św.]
Etykiety:
ben Arahon Daft,
Blajberg,
Ejzenbach,
Esse,
Herzke,
Lejb,
Lerner vel Szrajber,
Meirl,
Rotenberg,
Rożany,
synagoga,
Wohlman
środa, 2 kwietnia 2014
„Gminy żydowskie „duże” w województwie kieleckim w przededniu II wojny światowej”
Krzysztof Urbański
„Gminy żydowskie „duże” w województwie kieleckim w przededniu II wojny światowej”
str. 143-161
[w:] „Rocznik Muzealny”
tom III
Ostrowiec Św. 2000
[…]
str. 149-151
Pobliska gmina żydowska w Ostrowcu
liczyła w 1931 r. 9881 osób, z czego podatkiem obciążono 1126
rodzin; 4 rodziny uznano za bogate, 507 za biedne i zwolniono z
płacenia podatków. W 1938 r. zamieszkiwało Ostrowiec 10637 Żydów,
z czego do płacenia składek zobowiązanych było 1005 rodzin, co
świadczy o narastającej pauperyzacji. […] W przeddzień wybuchu
II wojny światowej liczbę Żydów w Ostrowcu Św. określono na
11979 osób, co stanowiło 36,9% wszystkich mieszkańców. Większość
ludności żydowskiej zamieszkiwała Rynek i okoliczne ulice:
Przechodnią, Stodolną, Szeroką, Nową, Zatylną, Starokunowską,
Częstocicką, Młyńską, Górzystą, Kościelną, Okólną,
Browarną, Orlicz Dreszera (poprzednio Okólną) oraz plac św.
Floriana. Najważniejszy był Rynek, gdzie przez cały tydzień
panował ruch i kwitło życie towarzyskie.
Jak wynika ze spisu składek bożniczych
w gminie ostrowieckiej rzemieślnicy stanowili 25,5% ogółu
pracujących, kupcy – 63,2%, inteligencja – 4,7%, przedsiębiorcy
przemysłowi – 1,2%, inne zawody – 5,4%. Rzemieślnicy żydowscy
dominowali w branży włókienniczej, skórzanej i usług osobistych.
W krawiectwie było 93,2% zakładów żydowskich, kuśnierstwie –
100%, szewstwie 67,4%, czapnictwie 100%, piekarstwie – 88,4%,
fryzjerstwie – 91,4%, zegarmistrzostwie – 92,9%, złotnictwie –
100%. (przyp. 29 – APK, UWK I, sygn. 13792, k. 13.) Produkowano nie
tylko na rynek miejscowy, niezbyt chłonny, ale w głównej mierze na
rzecz okolicznych wsi.
Ludność najbiedniejsza płaciła
składkę gminną najczęściej w granicach 5-25 zł, średniozamożna
od 26 do 50 zł, zamożna między 50 a 100 zł, powyżej 100 zł
najbogatsi. Do tej ostatniej należeli: Bina Berger, Adolf Dauman,
Beniamin Lebenstein, Dawid Lederman, Szymon Alterman, Kiwa Roset,
Jochnes Sulma, Dawid Majer. […]
Po wyborach w 1932 r. we władzach
gminy dominowali członkowie Agudy – 41% wpływów, bezpartyjni –
25 %, po 8,5% posiadali członkowie Mizrachi, Bundu, Syjoniści
Ogólni oraz Poalej Syjon Lewicy. Dnia 18 sierpnia 1937 r.
wprowadzono komisaryczny zarząd gminy. Na jej czele stanął jako
jej przewodniczący dr Jakub Holler – asymilator. Do asymilatorów
zaliczali się również członkowie Zarządu Abram Jeleń i Ludwik
Wacholder. Jako bezpartyjni w skład zarządu weszli: Dawid Djament,
Symcha Eiger, Judka Racimora. Ortodoksów reprezentował Szaja Ryba,
mizrachistów – Szmul Westel, syjonistów rewizjonistów – Szmul
Zysman. W składzie Rady znalazło się sześciu bezpartyjnych: Jakub
Buckenbaum, Hersz Hermolin, Natan Kuperman, Alter Maur, Mojżesz
Nisenbaum, Bencjan Rotter, jeden zwolennik Agudy – Chaskiel Małach,
jeden mizrachista Moszek Najhauz oraz jeden ortodoksa Mendel Fisz.
(przyp. 31 – APK, UWK I, sygn. 3380.) Funkcję rabina od 12 marca
1928 r. pełnił zwolennik Agudy Chaskiel Halsztuk, podrabinem był
Jakób Halsztuk, także zwolennik tej partii. Aż 65% dochodu gminy w
latach trzydziestych pochodziło z uboju rytualnego, 15% ze składek,
reszta z darowizn i opłat za usługi religijne. Gmina ostrowiecka
utrzymywała synagogę, łaźnię rytualną, rzeźnię, rzeźnie
drobiu, bejt hamidrasz, dom starców, chedery oraz cmentarz. Synagoga
wykonana z modrzewia w 1714 r. już w okresie międzywojennym
uznawana była jako obiekt zabytkowy. Cmentarz znajdował się na
obrzeżach dzielnicy żydowskiej. Konieczność odnowienia go z
początkiem lat trzydziestych sprawiła, że pochówki były dość
drogie, od 18 do 1000 zł, wystawienie nagrobka od 10 do 4000 zł.
Dwie trzecie budżetu gminy pochłaniały wydatki religijne: płace
rabina, rzezaków, kantora oraz urzędników gminy.
W Ostrowcu Św. liczni byli zwolennicy
dworów chasydzkich, m.in. cadyków z Góry Kalwarii, Warki,
Aleksandrowa, Szydłowca, Skierniewic, Ożarowa. Z początkiem lat
trzydziestych było tu ponad czterdzieści chasydzkich sztibli. W
mieście dobrze rozwinęło się szkolnictwo. Gmina utrzymywała
chedery, „Talmud Torę” oraz szkołę dla dziewcząt [?] Bejt
Josef, poza wpływem gminy prosperowała szkoła powstała z
inspiracji partii politycznej Mizrachi. Od 1934 r. z inspiracji CISZO
powstała szkoła świecka z językiem wykładowym jidisz. Również
oświata pozaszkolna związana byłą głównie z partiami
politycznymi: Bundem, Poalej Syjonem Lewicą, Syjonistami Ogólnymi.
W Ostrowcu rozwijała działalność „Kultur Liga”,
Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe „Tarbut”, Żydowskie
Towarzystwo Muzyczno-Dramatyczne „Muza”.
Wszystkie partie żydowskie działające
w Ostrowcu włączały się w wybory do Rady Miejskiej, Kasy Chorych,
Sejmu. W 1934 r. na 32 radnych Żydzi zdobyli 13 mandatów, czyli
40%, w 1939 r. - 8 mandatów, czyli 25%. (przyp. 33 - „Gazeta
Warszawska” z 30.04.1935 r.) Gmina włączała się zawsze do
obchodów rocznic i świąt państwowych. Wraz z Polakami obchodzono
m.in. 3 Maja i Święto Niepodległości w dniu 11 listopada. W 1939
r. Żydzi ostrowieccy włączyli się w akcje zbierania kosztowności
na Fundusz Obrony Narodowej.
[...]
niedziela, 23 marca 2014
"We were Ostrovtzers"
"We were Ostrovtzers. Niespecjalnie religijny ostrowczanin" to tytuł pierwszego z zapowiedzianej serii artykułów dotyczących żydowskiej społeczności Ostrowca Św., które na swoim "Blogu w budowie" zaczęła publikować Monika Pastuszko.
"Pamięć w Kamieniu"
Portal Wirtualny Sztetl w ramach programu dokumentacji cmentarzy żydowskich "Pamięć w Kamieniu" spisał i przetłumaczył na język polski inskrypcje ze wszystkich 156 zachowanych do dziś macew z ostrowieckiego kirkutu.
https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/o/696-ostrowiec-swietokrzyski/115-pamiec-w-kamieniu/26496-cmentarz-przy-ul-sienkiewicza
https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/o/696-ostrowiec-swietokrzyski/115-pamiec-w-kamieniu/26496-cmentarz-przy-ul-sienkiewicza
Tu pochowana.
Kobietę dzielną któż znajdzie?
Kobieta poważana, skromna.
Droga dusza, prawa w swoich czynach.
I w przykazaniach była uważna.
Pani (Rachela), córka uczonego, naszego nauczyciela, pana […]
Subskrybuj:
Posty (Atom)