Krzysztof Urbański
„Gminy żydowskie „duże” w województwie kieleckim w przededniu II wojny światowej”
str. 143-161
[w:] „Rocznik Muzealny”
tom III
Ostrowiec Św. 2000
[…]
str. 149-151
Pobliska gmina żydowska w Ostrowcu
liczyła w 1931 r. 9881 osób, z czego podatkiem obciążono 1126
rodzin; 4 rodziny uznano za bogate, 507 za biedne i zwolniono z
płacenia podatków. W 1938 r. zamieszkiwało Ostrowiec 10637 Żydów,
z czego do płacenia składek zobowiązanych było 1005 rodzin, co
świadczy o narastającej pauperyzacji. […] W przeddzień wybuchu
II wojny światowej liczbę Żydów w Ostrowcu Św. określono na
11979 osób, co stanowiło 36,9% wszystkich mieszkańców. Większość
ludności żydowskiej zamieszkiwała Rynek i okoliczne ulice:
Przechodnią, Stodolną, Szeroką, Nową, Zatylną, Starokunowską,
Częstocicką, Młyńską, Górzystą, Kościelną, Okólną,
Browarną, Orlicz Dreszera (poprzednio Okólną) oraz plac św.
Floriana. Najważniejszy był Rynek, gdzie przez cały tydzień
panował ruch i kwitło życie towarzyskie.
Jak wynika ze spisu składek bożniczych
w gminie ostrowieckiej rzemieślnicy stanowili 25,5% ogółu
pracujących, kupcy – 63,2%, inteligencja – 4,7%, przedsiębiorcy
przemysłowi – 1,2%, inne zawody – 5,4%. Rzemieślnicy żydowscy
dominowali w branży włókienniczej, skórzanej i usług osobistych.
W krawiectwie było 93,2% zakładów żydowskich, kuśnierstwie –
100%, szewstwie 67,4%, czapnictwie 100%, piekarstwie – 88,4%,
fryzjerstwie – 91,4%, zegarmistrzostwie – 92,9%, złotnictwie –
100%. (przyp. 29 – APK, UWK I, sygn. 13792, k. 13.) Produkowano nie
tylko na rynek miejscowy, niezbyt chłonny, ale w głównej mierze na
rzecz okolicznych wsi.
Ludność najbiedniejsza płaciła
składkę gminną najczęściej w granicach 5-25 zł, średniozamożna
od 26 do 50 zł, zamożna między 50 a 100 zł, powyżej 100 zł
najbogatsi. Do tej ostatniej należeli: Bina Berger, Adolf Dauman,
Beniamin Lebenstein, Dawid Lederman, Szymon Alterman, Kiwa Roset,
Jochnes Sulma, Dawid Majer. […]
Po wyborach w 1932 r. we władzach
gminy dominowali członkowie Agudy – 41% wpływów, bezpartyjni –
25 %, po 8,5% posiadali członkowie Mizrachi, Bundu, Syjoniści
Ogólni oraz Poalej Syjon Lewicy. Dnia 18 sierpnia 1937 r.
wprowadzono komisaryczny zarząd gminy. Na jej czele stanął jako
jej przewodniczący dr Jakub Holler – asymilator. Do asymilatorów
zaliczali się również członkowie Zarządu Abram Jeleń i Ludwik
Wacholder. Jako bezpartyjni w skład zarządu weszli: Dawid Djament,
Symcha Eiger, Judka Racimora. Ortodoksów reprezentował Szaja Ryba,
mizrachistów – Szmul Westel, syjonistów rewizjonistów – Szmul
Zysman. W składzie Rady znalazło się sześciu bezpartyjnych: Jakub
Buckenbaum, Hersz Hermolin, Natan Kuperman, Alter Maur, Mojżesz
Nisenbaum, Bencjan Rotter, jeden zwolennik Agudy – Chaskiel Małach,
jeden mizrachista Moszek Najhauz oraz jeden ortodoksa Mendel Fisz.
(przyp. 31 – APK, UWK I, sygn. 3380.) Funkcję rabina od 12 marca
1928 r. pełnił zwolennik Agudy Chaskiel Halsztuk, podrabinem był
Jakób Halsztuk, także zwolennik tej partii. Aż 65% dochodu gminy w
latach trzydziestych pochodziło z uboju rytualnego, 15% ze składek,
reszta z darowizn i opłat za usługi religijne. Gmina ostrowiecka
utrzymywała synagogę, łaźnię rytualną, rzeźnię, rzeźnie
drobiu, bejt hamidrasz, dom starców, chedery oraz cmentarz. Synagoga
wykonana z modrzewia w 1714 r. już w okresie międzywojennym
uznawana była jako obiekt zabytkowy. Cmentarz znajdował się na
obrzeżach dzielnicy żydowskiej. Konieczność odnowienia go z
początkiem lat trzydziestych sprawiła, że pochówki były dość
drogie, od 18 do 1000 zł, wystawienie nagrobka od 10 do 4000 zł.
Dwie trzecie budżetu gminy pochłaniały wydatki religijne: płace
rabina, rzezaków, kantora oraz urzędników gminy.
W Ostrowcu Św. liczni byli zwolennicy
dworów chasydzkich, m.in. cadyków z Góry Kalwarii, Warki,
Aleksandrowa, Szydłowca, Skierniewic, Ożarowa. Z początkiem lat
trzydziestych było tu ponad czterdzieści chasydzkich sztibli. W
mieście dobrze rozwinęło się szkolnictwo. Gmina utrzymywała
chedery, „Talmud Torę” oraz szkołę dla dziewcząt [?] Bejt
Josef, poza wpływem gminy prosperowała szkoła powstała z
inspiracji partii politycznej Mizrachi. Od 1934 r. z inspiracji CISZO
powstała szkoła świecka z językiem wykładowym jidisz. Również
oświata pozaszkolna związana byłą głównie z partiami
politycznymi: Bundem, Poalej Syjonem Lewicą, Syjonistami Ogólnymi.
W Ostrowcu rozwijała działalność „Kultur Liga”,
Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe „Tarbut”, Żydowskie
Towarzystwo Muzyczno-Dramatyczne „Muza”.
Wszystkie partie żydowskie działające
w Ostrowcu włączały się w wybory do Rady Miejskiej, Kasy Chorych,
Sejmu. W 1934 r. na 32 radnych Żydzi zdobyli 13 mandatów, czyli
40%, w 1939 r. - 8 mandatów, czyli 25%. (przyp. 33 - „Gazeta
Warszawska” z 30.04.1935 r.) Gmina włączała się zawsze do
obchodów rocznic i świąt państwowych. Wraz z Polakami obchodzono
m.in. 3 Maja i Święto Niepodległości w dniu 11 listopada. W 1939
r. Żydzi ostrowieccy włączyli się w akcje zbierania kosztowności
na Fundusz Obrony Narodowej.
[...]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz