źródło: "Polonia argentyńska", oprac. M. Bryszewska, J. Gmitruk, J. Mazurek, Buenos Aires - Warszawa 2004
piątek, 27 lutego 2015
poniedziałek, 23 lutego 2015
Polacy pod krzyżem południa
„Polacy pod krzyżem południa”
red. Jerzy Mazurek
Warszawa 2009
str. 33-39
Żydzi brazylijscy zawsze podkreślają,
że są Żydami polskimi. Świadectwem ich przywiązania do Polski
jest istnienie tzw. ziomkostw Żydów polskich z poszczególnych
miast i miasteczek. Wydają wspomnienia, piszą wiersze, w których
pobrzmiewa niekiedy gorzka, w zależności od doświadczeń
osobistych wyniesionych z Polski, nostalgia za ich daleką Ojczyzną.
Fanny Elwing (1915-1986) przyjechała do Brazylii, podobnie jak jej
przyszły mąż Luiz Goldberg (1910-1987), z Ostrowca
Świętokrzyskiego pod koniec lat dwudziestych XX wieku, jako
czternastoletnia dziewczynka. Wraz z Luizem zamieszkali w Juiz de
Fora w Minas Gerais. W jej wierszach odwołania do polskich korzeni,
choć bardzo osobiste i nie zawsze pozytywne, są obecne na każdym
kroku (przyp. 7 - „Minha Esperanca”, Sao Paulo, 1983; „Meu
Caminho sem Fim, 1984.). W twórczości poetyckiej jej syna, Jacoba
Pinheiro Goldberga, znanego psychologa i adwokata, urodzonego w 1933
roku w Brazylii, osobiste doświadczenia ustępują miejsca
zaciekawieniu ziemią przodków, choć nie jest to już dominujący
motyw jego twórczości. Mimo to Ostrowiec jest miejscem niekiedy
magicznym:
NA ILE SIĘ ZNAM I NIE ZNAM
Moja matka, z domu Fanny Elwing,
córka Anny i Arona Elwing,
„Schoichet” z Ostrowca, w Polsce.
Mój ojciec, Ludwik Goldberg,
syn Chany i Alte Goldberg, z Ostrowca.
Kiedy żyli, nigdy nie pomyślałem,
że, tak naprawdę, byli aniołami,
emigrantami z jakiegoś utraconego
raju.
Później, kiedy odeszli (wrócili?),
po nocach, pełnych koszmarnych snów,
myślę co bym im powiedział, gdybym
teraz znów ich spotkał?
Może powiedziałbym:
- „To wy, hm...?”
A oni, odpowiedzieliby, jakby nigdy
nic:
„Oif'n pripetchok, brent ain
faieru”...
(przyp. 8 - „W piecu pali się ogień” (z jidysz).
Wiersz pochodzi z: Jacob Pinheiro Goldberg, „Magia wygnania”,
wybór i przekład na język polski Henryka Siewierska, Sao Paulo,
2003.).
Z tegoż samego Ostrowca wywodzi się
także Moszek Niskier (ur. 1915), który tuż po przyjeździe w 1936
roku do Brazylii zaczął pracować jako klientshik, czyli jako
handlarz wędrowny. „Towar miał w walizce. Stawiał walizkę na
ulicy i głośno krzyczał – opisywała profesję Niskiera w swojej
książce Hanna Krall. - Z domów wychodzili klienci. Dawał im na
kredyt, a raz w miesiącu zbierał należność – jeden albo dwa
cruzeiros. Po innych dzielnicach również krążyli z walizkami
polscy Żydzi. Ratalną sprzedaż w Rio zapoczątkowali klaperzy [?]
z Opatowa, Ostrowca, Szydłowca, Sandomierza... Każdy miał walizkę,
rejon i stałych klientów. Kiedy rezygnował z handlu, odstępował
klientelę innemu polskiemu Żydowi” (przyp. 9 – Hanna Krall,
„Taniec na cudzym weselu”, Warszawa, 2001.).
Dzięki ciężkiej pracy Moszek Niskier
ukończył studia medyczne w Rio de Janeiro i przez 36 lat, w latach
1950-1986, pracował jako lekarz w Hospital dos Maritimos. W 1984
roku wydał, własnym nakładem, tom wspomnień pod wymownym tytułem
De Ostrowiec ao Rio de Janeiro.
Kiedy w roku 1936
opuszczałem Polskę, by udać się do Brazylii, sytuacja finansowa
mojej rodziny nie była najlepsza. Od roku 1930 narastały nastroje
antysemickie. Matka pojechała ze mną do Gdańska, prosząc, bym nie
wyjeżdżał. Miałem wtedy 19 lat. Ale byłem zdecydowany osiedlić
się w Brazylii. Przede wszystkim z powodu problemów rodzinnych. Mój
ojciec był bardzo religijny, ja zaś należałem do grupy
postępowców. Mieliśmy wiele wspólnych zainteresowań: dużo
czytaliśmy, robiliśmy gazetki, dyskutowaliśmy o polityce. Według
mojego ojca to nie mogło iść w parze z religią i oczywiście
często się o to kłóciliśmy. W końcu jednak przystał na mój
wyjazd, a mocnym argumentem był tu fakt, że osiągnąłem wiek
poborowy, on zaś nie chciał, żebym poszedł do wojska. Dla mojego
ojca wstąpienie do wojska było równoznaczne z przeistoczeniem się
w goja: nie było koszernego jedzenia, nie obchodziło się szabatu.
Problem był powszechny; gdy przychodziła pora stawienia się na
komisji, wielu żydowskich chłopaków zaczynało się głodzić.
Przez trzy miesiące jedli tylko dynie; kto ważył mniej niż 49
kilo, tego odsyłano. W tamtych czasach w Brazylii obowiązywało
prawo, w myśl którego emigrować można było tylko na dwa sposoby:
jako rolnik lub jako kapitalista. Mój brat, który przebywał tam
już od 1927 czy 1928 roku, przysłał mi zaproszenie i pojechałem
jako kapitalista, który mógł przywieźć 3 tys. milrejsów. Dnia 8
listopada 1936 przybyłem do Rio. (…)
Moszek Niskier
tłum.
Zuzanna Jakubowska
piątek, 20 lutego 2015
środa, 18 lutego 2015
Wywiad z Bolesławem Siporskim
Bolesław Siporski, urodzony w pobliżu Warszawie w 1921 roku, omawia pracę jako konduktora kolejowego, likwidację getta w Ostrowcu, transporty pociągów do Auschwitz w 1943 roku, przemoc łapanki i selekcje w Birkenau.
poniedziałek, 16 lutego 2015
Krótka monografia
Ostrowiec, 1903 (źródło: ostrowiecnr1.pl, zdj dodał tatar) |
źródło: ostrowiecnr1.pl, zdjęcie dodał kszypas07
czwartek, 12 lutego 2015
Menachem Mendel
Nieznany mężyczna siedzi na nagrobku Menachema Mendla przed likiwidacją cmentarza, lata 50., fot. autor nieznany |
Macewa Menachema Mendla, syna Pinkusa w lapidarium, 1967 r., fot. J. Szandomirski |
Żródło zdjęcia drugiego: Żydowski Instytut Historyczny (dzięki Monice Pastuszko)
środa, 11 lutego 2015
Ulica Bagno
Getto, ul. Bagno, między kwietniem 1941 a październikiem 1942 r. fot. autor nieznany [ŻIH] |
Osiedle na Skarpie, fot. W. Mazan, 2012 r. |
źródło zdjęcia archiwalnego: Żydowski Instytut Historyczny
środa, 4 lutego 2015
niedziela, 1 lutego 2015
Przeznaczenie cmentarza na park
Kazimierz Urban
„Cmentarze żydowskie, synagogi i
domy modlitwy w Polsce w latach 1944-1966
(wybór materiałów)”
Kraków 2006
str. 449-451
4. Przeznaczenie cmentarza w Ostrowcu
Świętokrzyskim na park
4.1. Pismo Przewodniczącego PPRN w
Ostrowcu (Nr. Or. 2e/5/52) z 17 grudnia 1952 r. do Urzędu do Spraw
Wyznań
Urząd Wyznań
Warszawa
Al. Ujazdowskie 7.
Nawiązując do przeprowadzonej
rozmowy Przewodniczącego P.M.R.N. W Ostrowcu z Dyrektorem Urzędu
Wyznań Ob. Darczewskim w sprawie uporządkowania cmentarza
żydowskiego w Ostrowcu w tym celu w ciągu tygodnia miał przyjechać
przedstawiciel T-wa Badań Historii Żydowskiej – niniejszym
komunikujemy, iż do tej pory nikt się nie zgłosił, wobec czego
prosimy o interwencję i przyśpieszenie przyjazdu przedstawiciela do
Ostrowca, ponieważ pragniemy problem uzgodnić na miejscu, opracować
dokumentację aby na wiosnę przystąpić do uporządkowania całego
terenu.
Za Prezydium Miejskiej Rady Narodowej
(B. Pożoga)
Przewodniczący Prezydium
(podpis nieczytelny)
4.2. Pismo
Referatu do Spraw Wyznań PWRN w Kielcach (Nr. Wz. III-7/1/53) z 31
stycznia 1953 r. do Urzędu do Spraw Wyznań
Urząd do Spraw Wyznań
Warszawa 11
Aleja Stalina Nr.
5
Prezydium
Wojewódzkiej Rady Narodowej, Referat do Spraw Wyznań donosi, że
Prezydium Miejskiej Rady Narodowej, Referat Terenów Zielonych w
Ostrowcu nosi się z zamiarem urządzić park miejski na miejscu
byłego cmentarza żydowskiego. Referat do Spraw Wyznań tut.
Prezydium po uzgodnieniu sprawy z miejscowymi czynnikami politycznymi
jest za tym, aby na miejscu byłego cmentarza żydowskiego urządzić
park. Pośrodku parku planowane jest mauzoleum wybudowane z płyt
pamiątkowych znajdujących się na cmentarzu.
Uzasadnienie:
cmentarz o którym mowa od chwili zlikwidowania getta przez okupanta
nie jest wykorzystany na chowanie ciał zmarłych. Położony jest w
środku miasta na wzgórzu. Obok cmentarza znajdują się szkoły nr.
2, szkoła zawodowa i przedszkole wybudowane w okresie powojennym.-
Dla lepszej
orientacji przesyła się plan z prośbą o wyrażenie zgody.-
Kierownik
Referatu do Spraw
Wyznań
Jarosz Stefan
(podpis
nieczytelny)
4.3. Pismo ZG TSKŻ
(L.dz. 916/53) z 26 marca 1953 r. do Urzędu
Urząd do Spraw
Wyznań
w miejscu
W odpowiedzi na
pismo z dn. 23 lutego r.b. Nr. III. 18a/4/53 w sprawie cmentarza
żydowskiego w Ostrowcu zawiadamiamy, że Prezydium Zarządu Głównego
wyraziło zgodę na urządzenie parku na terenie cmentarza
żydowskiego w Ostrowcu i na wybudowanie w środku parku mauzoleum z
płyt nagrobnych tegoż cmentarza.
Równocześnie
zwracamy przesłany nam plan.
(pieczęć okrągła
ZG TSKŻ [Zarząd Główny Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów])
S.
F i s z g r u n d D r. D. S f a r d
Członek
Prezydium Sekretarz Generalny
(podpis
nieczytelny) (podpis nieczytelny)
(Źródło [dok.
4.1.-4.3.]: AAN UdW, sygn. 14/433)
4.4. Pismo MGK
(L.dz. PZM/I/7/1/54) z 15 września 1954 r. do Urzędu
Urząd do Spraw
Wyznań
w/miejscu
Ministerstwo
Gospodarki Komunalnej przesyła w załączniku zarządzenie Ministra
Gospodarki Komunalnej w sprawie zamknięcia cmentarza żydowskiego w
Ostrowcu Świętokrzyskim z prośbą o uzyskanie na w/w. zarządzeniu
podpisu Obywatela Ministra.
Omawiany cmentarz
jest od 1943 roku nieczynny, częściowo zlikwidowany przez okupanta.
W chwili obecnej leży w centrum osiedla mieszkaniowego i graniczy z
budowanym przedszkolem. Z tych więc względów uporządkowanie
terenu cmentarza w sensie zamknięcia go i przekształcenia w park
miejski jest zagadnieniem bardzo ważnym, gdyż polepszy warunki
zdrowotne i estetyczne tej części miasta.
Ministerstwo
przesyła /do zwrotu/ w załączeniu akta sprawy do wglądu.
p.o. Dyrektor
(podpis
nieczytelny)
4.5. Pismo Urzędu
do Spraw Wyznań (L.dz. III. 18b/61/54) z września 1954 r. do
Referatu do Spraw Wyznań PWRN w Kielcach w sprawie zamknięcia
cmentarza w Ostrowcu
Prezydium Woj.
Rady Narodowej
Ref. do Spraw
Wyznań
Kielce
Urząd do Spraw
Wyznań przesyła w załączeniu akta sprawy objętej nagł. z prośbą
o wypowiedzenie się.
Z załączonych
akt wynika, że sprawa ta nie była uzgadniana ani na szczeblu
powiatowym, ani na wojewódzkim z Referatami do Spraw Wyznań. Należy
więc dbać o to, aby miejscowe komórki wyznaniowe były zawsze w
kursie spraw, mających bezpośrednio czy pośrednio charakter
wyznaniowy, i zajmowały w nich swoje stanowisko. Opinia bowiem
Referatu do S.W. ułatwia tut. Urzędowi podjęcie decyzji.
W konkretnym
wypadku należy wyjaśnić, gdzie umieszczone zostaną kamienie
nagrobkowe, które znajdują się na przedmiotowym cmentarzu i czy
jest przewidziane urządzenie z tych kamieni pomnika ofiarom
hitleryzmu na terenie przyszłego parku.
Uprasza się o
traktowanie sprawy jako b. pilnej.-
v-Dyrektor Urzędu
/Darczewski Roman/
(Źródło [dok.
4.4.-4.5.]: AAN UdW, sygn. 19/484. Na dokumencie 4.5. brak dokładnej
daty i podpisu – nie wiadomo, czy to pismo zostało wysłane)